STREET DELIVERY 2013

Între 14 si 16 iunie 2013, Fundatia Carturesti si Ordinul Arhitectilor din România organizeaza în Bucuresti (Str. Arthur Verona), Timisoara si Iasi o noua editie Street Delivery, eveniment-manifest de urbanism, arhitectura si arte care îsi propune recuperarea peisajului urban de catre pietoni si comunitate. Desi a acordat în fiecare an o atentie deosebita responsabilitatii sociale, Street Delivery se supune anul acesta analizei Societal, primind marca de Eveniment Responsabil pentru respectarea indicatorilor din patru domenii: protectia mediului, dezvoltarea sociala, dezvoltarea economica si buna guvernanta.

Doua milioane si jumatate de masini circula zilnic printr-un Bucuresti sufocat. Asta înseamna 16 masini pe fiecare spatiu de parcare. Sistemul auto ne ia strada de sub picioare si ne-o vinde înapoi cu pretul petrolului. Strada mai exista doar în vederea ajungerii la altceva: la job, la shopping, la benzinarie. Nu mai e loc sa zabovesti sau sa te plimbi, sa te întâlnesti sau sa te joci. Împotriva tendintei generalizate în România, Street Delivery închide strazile pentru masini si le deschide pentru oameni, transformând carosabilul în spatiu de promenada pentru pietoni, biciclisti si cetateni care îsi iubesc orasul. Recupereaza-ti spatiul public!

Bucurestiul se plaseaza pe locul 2 în topul celor mai poluate capitale europene, dupa Sofia, cu de 3 ori mai multe noxe decât limita impusa de UE (cf. Ecopolis). Spatiul verde pe cap de locuitor e de 23 mp, cu mult în urma unor orase ca Viena (120 mp) sau Helsinki (100 mp). Chiar si asa, cifrele sunt umflate, incluzând cimitirele si padurile din apropiere. Peisajul urban s-a deteriorat si s-a înstrainat de cetateni, devenind rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale si al interventiei dezvoltatorilor imobiliari, derulate în absenta unui dialog real si al implicarii entitatilor care pot negocia armonizarea ambientala si dreptul comunitatii de a influenta calitatea spatiului public.
 
„Nu am pornit, cum se întâmpla de obicei, de la o comanda publica, ci de la initiativa particulara si nevoia agregarii vecinatatilor unui cartier. Scopul a fost sa reîntregim strada Arthur Verona, traversând Bd. Magheru si unind Gradina Icoanei de Parcul Cismigiu printr-o plimbare la pas de 12 minute. Aceasta promenada creeaza un alt gen de relatie decât cele obisnuite cu orasul, cu casele si traficul. Descoperi astfel oportunitati si locuri pe care nici nu-ti poti imagina acum ca pot fi folosite. Exista un beneficiu economic si de confort urban pe care poti sa-l fructifici când accepti si respecti drepturile pietonului si ale biciclistului.” – arh. Serban Sturdza, Presedintele Fundatiei Pro Patrimonio
 
Street Delivery a reprezentat, începând cu 2006, un cadru în care societatea civila, artisti, arhitecti, muzicieni, locatari pot oferi o alternativa la felul în care este perceputa locuirea orasului. De-a lungul a trei zile cream o proiectie pozitiva asupra potentialului pe care îl are Bucurestiul, ca si alte orase care se confrunta cu situatii similare. Anul acesta, echipa de organizare a înscris evenimentul în demersul de Responsabilizare Sociala demarat de Societal (retea nationala de ONG-uri) si, ca urmare a angajamentului sau, editia cu numarul VIII va purta marca Eveniment Responsabil. Aceasta marca a fost creata de catre Societal pentru a oferi recunoastere organizatorilor de evenimente care îsi propun si reusesc sa îndeplineasca criteriile Responsabilitatii Sociale (grija fata de mediu, echitatea sociala, buna guvernanta) în aceeasi masura în care stiu sa-si delecteze publicul.

„Street Delivery este un exercitiu de bucurie prin buna învecinare”, crede arh. Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din România. “Daca ne referim la acest conflict, la suprapunerea dintre o strada veche, pe care cetateanul putea sa circule între Gradina Icoanei si Ateneu, si acest bulevard, care a însemnat modernizarea Bucurestiului, atunci se poate spune ca proiectul nu este înca terminat. Strada Arthur Verona este o strada ca oricare alta, dar cei care locuiesc sau lucreaza aici – Ordinul Arhitectilor, Carturesti, TIAB, Biserica Anglicana si ceilalti care au înteles sa participe – si-au deschis portile si au lansat o invitatie la colaborare si dialog. Cu fiecare editie, Street Delivery îsi propune sa rezolve o problema a cartierului, fie ca e vorba de un trotuar care trebuie reparat, de un gard care trebuie refacut, de iluminarea stradala, monumente care trebuie reconditionate sau de piateta din fata bisericii. Sunt lucruri simple, care aduc calitate spatiului urban.”
 
Apelul de proiecte Street Delivery a adunat în 2013 sute de idei din toata tara în jurul temei „Patrimoniu si arhitectura de calitate”. Persoane fizice, ONG-uri sau institutii au putut înscrie proiectul lor de recuperare a spatiului public pe site-ul streetdelivery.ro în sapte sectiuni:

  1. Arhitectura, urbanism, design urban, peisagistica;
  2. Societate civila, ecologie, mediu;
  3. Muzica;
  4. Arte vizuale
  5. Film
  6. Teatru, dans, performance
  7. Activitati pentru copii.

Circa 300 de proiecte vor revendica strazile în Bucuresti, Timisoara si, de anul acesta, în Iasi.

Echipa Street Delivery – Bucuresti: Anca Danila, Mirela Duculescu, Oana Dumitru, Nicoleta Dumitru, Monica Grigore, Alina-Daniela Istrate, Dragos Mazo, Raluca Munteanu, Cristian Mureanu, Cristian Neagoe, Ana Niculescu, Codin Oraseanu, Serban Radu, Ioana Maria Rusu, Valentin Salageanu, Serban Sturdza, Serban Tiganas, Daniel Voinea; Timisoara: Andreea Dobre, Cornelia Iordache, Stefania Luca, Octav Negrut, Diana Petrut, Radu Rusu, Claudia Tanasescu; Iasi: Andra Alexa Anastasia, Theodora Arva, Andrei Bobu, Dragos Ciolacu, George Carapanu, Diana Niculae Grigorescu, Tania Gonzalez, Elena Racu, Vlad Racheriu, Marian Saizu, Razvan Scurtu, Horia Tundrea, Dona Tescovschi.

Street Delivery nu ar fi posibil fara sprijinul vecinilor, voluntarilor, participantilor, sponsorilor si al partenerilor media. Multumim Grolsch, Dero, AkzoNobel, Europa FM, Sapte Seri, Zeppelin, Feeder, TOTB, Veioza Arte, Ginger Group, 24 FUN, Primariei Municipiului Bucuresti, Universitatii de Arhitectura si Urbanism “Ion Mincu”, Romprest.

* Comunicat al echipei de organizare Street Delivery 2013

Sari la conținut